KUALA LUMPUR: Malaysia Airlines Bhd, unit syarikat penerbangan Malaysia Aviation Group (MAG), dipercayai akan memulangkan kesemua enam pesawat Airbus A380 miliknya kepada pengeluar pesawat Airbus menjelang akhir tahun.
Tiada pembeli, Penerbangan Malaysia (MAS) dijangka pulangkan enam A380 kepada Airbus? - Gambar BERNAMA. |
The New Straits Times melaporkan, mengetahui bahawa rancangan itu adalah sebahagian daripada perjanjian yang dibuat berikutan pembelian syarikat penerbangan itu baru-baru ini 20 A330-900 neo baharu (pilihan enjin baharu) pada Ogos tahun ini.
"Rancangannya adalah untuk mereka (Airbus) mengambil balik semua pesawat (A380) menjelang akhir tahun ini. Terpulang kepada mereka apa yang mereka mahu lakukan dengan pesawat itu."
"Perbincangan sedang berjalan. Ia sedang dalam proses," kata sumber sambil menambah pesawat itu akan dihantar ke Airbus sebaik lokasi diputuskan.
Sumber itu juga berkata mungkin tidak ada pasaran terpakai untuk A380 kerana tiada pembeli kukuh walaupun Malaysia Airlines telah meletakkan jet superjumbo itu untuk dijual selama lebih setahun.
Syarikat penerbangan itu pada 12 Julai tahun lepas mengeluarkan notis tender untuk pihak yang berminat untuk memperoleh pesawat dan/atau komponen A380nya.
Video penerimaan pesawat Airbus ke 100 diterima oleh Penerbangan Malaysia pada May 2013.
"Terdapat sifar pasaran terpakai untuk A380 dan saya tidak fikir program ini akan melonjak semula," katanya kepada New Straits Times pada Jun tahun ini, sambil menambah bahawa pembelian (A380) daripada Qatar Airways, syarikat penerbangan penumpang terbesar di dunia merupakan satu kesilapan besar.
Sementara itu, jurucakap MAG berkata kumpulan itu merancang untuk menghentikan perkhidmatan A380 menjelang akhir 2022.
“Bagaimanapun, terma berkaitan perjanjian dengan Airbus kekal sulit,” kata jurucakap itu ketika ditanya mengenai perjanjian itu.
Jurucakap Airbus juga memetik komen yang sama, mengatakan "syarat perjanjian kami dengan MAG adalah sulit."
Pada masa ini, kesemua enam pesawat A380 Malaysia Airlines berada pada status 'long-term parking' dan tidak termasuk dalam pelan rangkaian penerbangan nasional.
Ketua Pegawai Eksekutif MAG Kapten Izham Ismail berkata pada Jun lalu pesawat itu tidak termasuk dalam kumpulan syarikat penerbangan itu lagi kerana kos operasi yang lebih tinggi kerana A380 mempunyai empat enjin.
"Jika anda melihat teknologi pesawat masa depan, ini semua mengenai enjin berkembar dan jarak jauh. Jadi, jika anda ingin berdaya saing, anda tidak boleh meletakkan A380 kerana kos operasinya tinggi."
"Ia tidak akan membawa anda ke tahap yang boleh untuk berdaya saing. Tidak syak lagi, pesawat A380 adalah hebat, tetapi pada akhirnya ia berkaitan dengan untung dan rugi," katanya.
Sumber: NST Online
0 Ulasan